Privacy op de werkvloer

By 19 april 2018Capita Selecta

Vrijwel iedere organisatie maakt gebruik van persoonsgegevens, onder meer van werknemers. Daarop is in de meeste gevallen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Echter wat is nu voor u echt relevant en bent u al tegen problemen aangelopen in uw organisatie?

Om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen, moeten organisaties bijvoorbeeld een verwerkingsregister opstellen en bijhouden, datalekken registreren, verwerkersovereenkomsten aangaan en updaten, gedragscodes/instructies voor medewerkers controleren en opstellen overeenkomstig de AVG.

Minstens zo wezenlijk is dat daarnaast een cultuuromslag wordt gemaakt bij het bestuur en de werknemers van een organisatie. Dat ook zij bewust zijn over hoe om te gaan met persoonsgegevens en wat de gevolgen voor de organisatie zijn als niet de juiste stappen worden genomen. De toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), kan bij het niet-naleven van de regelgeving substantiële boetes opleggen. Het is daarom belangrijk dat organisaties aan de AP kunnen uitleggen dat wat zij doen in overeenstemming is met de AVG.

De AVG heeft grote impact op de arbeidsrelatie.

De problematiek van privacy op de werkvloer is sinds de opkomst van moderne communicatiemiddelen zoals email en social media reeds in een stroomversnelling geraakt. Werk en privacy lopen steeds meer door elkaar heen en zeker in het licht van de AVG dienen werkgevers zich bewust te zijn van de grenzen aan het vastleggen van werknemersgegevens.

Wat zijn de belangrijkste privacyregels waar de werkgever zich aan moet houden bij het aannemen en aansturen van personeel, het registreren van verzuim en het  opsporen van onregelmatig handelen door werknemers?  In hoeverre en onder welke voorwaarden mag de werkgever werknemers monitoren en controleren? Maar ook: op welke wijze kan je als werkgever maximaal gebruik maken van de mogelijkheden onder de AVG? Welke reglementen en tools kan je als werkgever inzetten om werknemers aan te sturen op gedrag, functioneren en bij arbeidsongeschiktheid? Dit en nog veel meer vragen over dit onderwerp komen aan de orde tijdens deze cursus. De docenten illustreren hun onderwerpen door middel van recente jurisprudentie en casuïstiek.

15 december 2022 - (09.30- 17.00 uur)
Novotel Amsterdam Schiphol Airport te Hoofddorp

 

Inschrijven

Cursisten hebben onze cursus met de volgende opmerkingen samengevat:
– praktijkgericht
– voor de algemene rechtspraktijk een must
– top cursus, top docenten: een perfecte combinatie!
– laagdrempelig, ook voor mij als niet-jurist goed te volgen

PUNTEN
NOvA 6 PO-punten
MfN 6 punten cat. 2
AbSg 6 uur, arbeids- en bedrijfsgeneeskunde
Hobéon SKO 3 punten

NIVEAU
** Verdieping (basiskennis aanwezig en gerichte praktijkervaring vereist)

RECHTSGEBIED
Arbeidsrecht

UW RESULTAAT

Na afloop van de cursus weet de cursist:

  • wanneer de AVG van toepassing is en wat dit betekent;
  • welke rol de AVG speelt in de relatie werkgever-werknemer;
  • hoe ver de werkgever mag gaan in pre-employment screening;
  • in hoeverre een werknemer recht heeft op privacy op de werkvloer;
  • op welke wijze werkgever onregelmatig handelen door werknemers kan opsporen en aanpakken;
  • welke privacyrechtelijke regels gelden bij ziekte en disfunctioneren, meer in bijzonder dossieropbouw;
  • welke rol de AVG speelt bij de afronding van het dienstverband.

VOOR WIE
De doelgroep is HR-adviseurs, advocaten, rechtsbijstandsjuristen, bedrijfsjuristen en bedrijfsartsen. De cursus is ook bestemd voor accountants, (arbeidsrecht)adviseurs, mediators en directeuren.

DOOR WIE

Mw. mr. I.H.M. Francken – van der Ven
– advocaat bij L&A Advocaten te Amsterdam
Mw. mr. S.C. van Schaik
– advocaat bij Bureau Brandeis te Amsterdam
Mevrouw Van Schaik is gespecialiseerd in informatierecht, in het bijzonder privacy, het auteursrecht en e-commerce.

SYLLABUS
De syllabus wordt tijdens de cursus uitgereikt. Een week voorafgaand aan de cursus wordt u de digitale versie van de syllabus toegezonden.

09.00 – 09.30 uur Ontvangst met koffie, registratie, uitreiking documentatie
09.30 – 11.00 uur Inleiding privacyrecht deel I
– achtergrond privacyrecht
– begrippenkader AVG
– toepasselijkheid AVG
– belangrijkste regels AVG deel I
11.00 – 11.15 uur Pauze
11.15 – 12.45 uur Inleiding privacyrecht deel II
– belangrijke regels AVG deel II
– gevolgen non compliance, handhaving en schadevergoeding
ontwikkelingen
Mw. mr. S.C. van Schaik
12.45 – 13.45 uur Lunch
13.45 – 15.15 uur Privacy op de werkvloer: de privacy cyclus van de werknemer I
– pre-employment fase
– indiensttreding
– performance Management
15.15 – 15.30 uur Pauze
15.30 – 17.00 uur Privacy op de werkvloer: de privacy cyclus van de werknemer II
– ziekte
– arbeidsconflict
– uitdiensttreding
Mw. mr. I.H.M. Francken – van der Ven
17.00 uur Afsluiting

PRIJS
€ 595,- exclusief BTW.
Voor elke tweede en volgende cursist van hetzelfde kantoor ten behoeve van dezelfde cursus wordt een kantoorkorting van 10% verstrekt. De prijs bedraagt dan € 535,50 excl. BTW.

ANNULERING
U kunt uw inschrijving tot drie weken voor de cursusdatum telefonisch of per mail annuleren.
Het IvA brengt hiervoor € 50,- administratiekosten in rekening. Indien er al betaald is zal het cursusgeld onder inhouding van deze administratiekosten worden teruggestort. Na deze datum is annuleren niet meer mogelijk. U mag uw plaats altijd door een vervang(st)er laten innemen.

ORDE_PO_6

2015 Mediatorsfederatie_Nederland_Kwaliteitsregister_PE(72)

Hobeon SKO

INSCHRIJFFORMULIER